sunnuntai 10. elokuuta 2014

Teemoja

Ross Rohde: Themes

Atlantis matkalla huoltamaan Hubble-teleskooppia. Kuva: ESA Hubble.
Jumala puhuu meille monin tavoin. Se on osa uuden liiton perintöä. Toisin sanoen se on osa kristittynä elämistä. Tosiaankin Jeesus sanoi, että hänen lampaansa kuulevat hänen äänensä (Joh.10:27). He eivät ainoastaan tunnista hänen ääntään, vaan he kuuntelevat sitä.

Vaikka Jumala voi puhua meille monin eri tavoin, joista osa on selvää puhetta, osa ei niin selvää, haluan puhua yhdestä tavasta, jota usein väheksytään. Sitten haluan myös kertoa erään tuoreen tapauksen esimerkiksi siitä, miten Jumala puhui minulle tällä erityisellä tavalla.

Jos haluamme kuulla Jumalan äänen, yksi tärkeimmistä asioista, joita voimme tehdä asian hyväksi, on terästää huomiokykyämme. En tiedä, miten sinun kohdallasi on, mutta minä olen aika ajoin ollut niin hajamielinen, että ihmisten oli lähes huudettava minulle, enkä sittenkään kuullut, koska ajatukseni olivat niin täysin muualla. Sama tilanne voi olla Jumalan suhteen. Meidän tulee tietoisesti keskittää huomiomme, jos haluamme kuulla hänen äänensä. Tässä on yksi asia, jonka avulla voimme terästää huomiokykyämme: teemat. Meidän tulee tietoisesti terästää huomiokykyämme, jos sama aihe nousee pintaan aina uudestaan. Se on Jumala, joka puhuu - eikä aina ollenkaan niin kauhean hienovaraisesti edes.

Tällä hetkellä opetuslapseutan seitsemää kaveria. Kuusi heistä olen johtanut uskon tielle parin viime vuoden aikana. Yksi ei ole vielä oikein uskossa, mutta hengailee meidän kanssa. Parin viime kuukauden aikana olen päivittäin rukoillut, että Jumala lähettäisi nämä ystäväni elonkorjuuseen. Jumala on vastannut seuraavalla tavalla.

Kerroin aiemmin unesta, jonka Vitorio oli nähnyt. Mainitsin, kuinka hän oli keskustellut Tonion ja minun kanssani ja miten tämä keskustelu johti kahden tunnin luentoon evankelioimisesta. Tämä oli itse asiassa toinen niistä kolmesta unesta, joita Vitorio näki. Tonio oli myös nähnyt pari unta, joissa kummassakin oli selvästi menossa tilanne, jossa hän kertoi uskostaan muille. Näiden unien johdosta kaverukset ovat alkaneet keskustella siitä, kuinka tärkeää on kertoa uskostaan muille, ja myös siitä, miten voimme erottaa, kuka on tarkoitettu evankelioimisen kohteeksi.

Viime perjantaina keskustelimme tästä German'in ollessa läsnä - German ei oikeastaan ole vielä uskossa. Olen kuitenkin pitänyt häntä opetuslapseuskoulussa ja yrittänyt auttaa häntä ottamaan askelia lähemmäs Jeesusta. Kun keskustelimme evankelioimisesta, hän yhtäkkiä avoimesti kertoi, ettei ollut vielä tullut uskoon, mutta hän halusi kuulua porukkaan, koska koki, että tunsimme Jumalan. Päädyimme pitkään keskusteluun hänen kanssaan siitä, mitä merkitsee, että alkaa uskoa Jeesukseen. Tämä keskustelu tapahtui pääosin hänen ja minun kesken, vaikka muutkin osallistuivat. Se oli lämmintä, armollista ja ystävällistä ajatusten vaihtoa, jonka aikana kuultiin monia kysymyksiä. Kun mainitsin jonkin Raamatun kohdan, Tonio otti ja luki sen ääneen. Tämä oli juuri sellaista sovituksen virkaan kuuluvaa elämää ja keskustelua, josta olen puhunut näille kavereille aiemminkin. Meissä oli elämää, joka veti Germania puoleensa. Ja tämän tähden Jeesuksen oli mahdollista virittää keskellämme keskustelua, jossa Jeesus ja hänen hyvä sanomansa olivat keskipisteessä.

Ajattele tätä: olen rukoillut ystävieni puolesta, että Herra lähettäisi heidät voittamaan sieluja. Vastauksena rukoukseeni Jeesus antoi heille monia unia, joissa he kertoivat uskostaan muille. En oikeastaan ollut puhunut heille asiasta aiemmin, koska se ei ollut noussut pintaan. Minä vain rukoilin ja odotin, että Jeesus vastaisi. Jeesus ei ainoastaan antanut heille unia, jotka johdattivat heitä oppimaan evankelioimista, vaan hän järjesti tilanteen, jossa he saattoivat yhdessä minun kanssani kertoa uskostaan yhdelle ystävälleen. Kutsun tällaista asiakokonaisuutta teemaksi. Juuri tähän Jeesus haluaa minun ja ystävieni keskittyvän. Meidän tehtävämme on kuunnella ja totella.
  • Mitä teemoja Jeesus on nostanut pintaan sinun elämässäsi?
  • Kuinka luulet, että sinun tulisi kuunnella ja totella?
  • Millä muilla tavoilla Jumala puhuu?
  • Mikä on sellaisen ihmisen tila, joka ei kuule Paimenen ääntä?
Ross Rohde

Copyright © 2014 Ross Rohde. Artikkeli on suomennettu ja julkaistu luvalla kirjoittajan blogista Viral Jesus.

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti