perjantai 1. elokuuta 2014

Nöyryys - luonteen kypsymisen avain

Ed Waken: Humility - A Gateway Character Quality

Hubble-teleskooppi kuvattuna Atlantis-sukkulasta. Kuva: ESA Hubble.
Maailma opettaa meitä olemaan huomion keskipisteenä. Nykyään narsismi alkaa kehittyä ja vauvaiässä. Kun jo lasten ruokalapussa lukee "supermalli" ja kun tuttikin on jotain "blingiä", suunta on pahasti pielessä. Jos tämä ei riitä, joku tähti esittää uuden hitin "Koko maailma pyörii ympärilläni". Tässä muutama kertosäe:

Minulla on paljon päättyneitä suhteita
En pysty sitoutumaan, koska minulla ei ole siihen eväitä,
uskon kyllä, että koko maailman tulee pyöriä minun ympärilläni!

En ymmärrä, mitä ideaa kumppanuudessa on,
ei kestä kauan, kun ne kuitenkin lähtevät vetämään,
kyllä se niin on, että maailman pitää pyöriä minun ympärilläni!

Nöyryys on meidän kulttuurissamme unohdettu kokonaan ja uskovien pitäisi näyttää esimerkkiä sen löytämisessä uudestaan. Uskon, että nöyryys on avain luonteen kypsymiseen, jotta päästään kasvamaan aikuisiksi ja hengen täyttämiksi kristityiksi. Nöyryys auttaa Jumalaa muovaamaan meitä tehokkaalla tavalla. Nöyryys on monissa tapauksissa yksi luonteenlaadun avaintekijä, kun Kirjoituksissa puhutaan johtajista tai kypsyydestä. Tässä luettelo sanankohdista, joissa nöyryyttä korostetaan:

Se olkoon teille levon päivä, kurittakaa [engl.nöyryyttäkää] silloin itseänne paastolla; se olkoon ikuinen säädös. 3.Moos.16:31 KR33.

Mutta Mooses oli hyvin nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä. 4.Moos.12:3.

Muistakaa, kuinka Herra neljänkymmenen vuoden aikana johdatti teitä pitkällä matkallanne autiomaassa. Hän kuritti [engl.nöyryytti] teitä ja pani teidät koetukselle saadakseen tietää, aiotteko todella noudattaa hänen käskyjään vai ette. 5.Moos.8:2.

Hän kuritti [engl.nöyryytti] teitä ja koetteli teitä, mutta kaiken jälkeen hän osoitti teille hyvyytensä. 5.Moos.8:16.

Jos minä joskus suljen taivaan, niin että ei tule sadetta, tai jos käsken heinäsirkkojen syödä maan tai lähetän kansani keskuuteen ruton ja jos silloin kansani, jonka olen ottanut omakseni, nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä taivaaseen, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi. Nyt silmäni ovat avoinna ja korvani kuulevat rukoukset, jotka tässä paikassa lausutaan. 2.Aik.7:13-15.

Ahavajoen rannalla määräsin pidettäväksi paaston ja kehotin kaikkia nöyrtymään Jumalan edessä ja rukoilemaan, että pääsisimme lapsinemme, karjoinemme ja tavaroinemme onnellisesti perille. Esra 8:21.

Sinä kuulet nöyrien halajamisen, Herra, sinä vahvistat heidän sydämensä, sinä teroitat korvasi... Ps.10:17 KR33.

Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä. Ps.25:9 KR33.

Mutta nöyrät perivät maan, he saavat osakseen onnen ja rauhan. Ps.37:11.

Minä olen kurja ja kipua täynnä, mutta sinä, Jumala, autat minut turvaan. Minä ylistän lauluin Jumalan nimeä, kunnioitan sitä kiitoksin. Miellyttäköön kiitokseni Herraa enemmän kuin uhrihärkä, enemmän kuin sarvipää ja halkisorkkainen sonni. Nöyrät näkevät tämän ja iloitsevat, niiden mieli virvoittuu, jotka etsivät Jumalaa, sillä Herra kuulee köyhien rukouksen eikä hylkää omiaan, jotka ovat vankeudessa. Ps.69:30-34.

Parempi alavana nöyrien parissa kuin jakamassa saalista ylpeitten kanssa. Sananl.16:19 KR33.

Ylpeys vie nöyryytykseen, vaatimaton saa kunniaa. Sananl.29:23.

Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ovat kaikki nämä syntyneet, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särjetty henki ja arka tunto minun sanani edessä. Jes.66:2 KR33.

Mutta te maan nöyrät, jotka noudatatte Herran oikeutta, etsikää Herraa. Etsikää vanhurskautta, etsikää nöyryyttä, niin te ehkä löydätte suojan Herran vihan päivänä. Sef.2:3.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. Matt.11:29.

...hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Fil.2:8 KR38.

Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. 1.Piet.3:8.

Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, niin hän ajan tullen korottaa teidät. 1.Piet.5:6. 

Nämä sananpaikat kertovat meille, että emme pääse uskossamme mihinkään ilman nöyryyttä! Nöyryys on ratkaisevan tärkeä ominaisuus hengellisen elinvoiman säilyttämiseksi ja Jumala käyttää sitä kehittääkseen meistä hurskaita ihmisiä. Nöyryys opettaa meille kestävyyttä, kun kohtaamme elämässä koetuksia, ja antaa meille sellaisen asenteen läpi elämän, joka saa meidät pysymään keskittyneinä niihin Jumalan päämääriin, jotka hyödyttävät koko maailmaa!

Nöyryys on ratkaiseva luonteenpiirre, joka auttaa meitä Kristuksen seuraamiseen. Ensi kerralla puhun siitä, miltä nöyrä elämä näyttää ja kuinka voimme edistyä nöyryydessä.

Ed Waken

Copyright © Edward Waken 2014. Julkaistu luvalla. Alkuperäisen artikkelin lähteenä käytetty verkkosivustoa: Thoughts Out There by Ed

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti