sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Älä enää vaikene kaltoin kohtelustasi

Rick Warren: The Abuse Epidemic: Silent No More

Galaksi M81 sijaitsee "vain" 11.6 miljoonan valovuoden päässä ja siksi Hubble on onnistunut ottamaan siitä tämän terävän kuvan, jossa näkyy yksittäisiä tähtiä ja muita tunnistettavia kohteita. Kuva: ESA Hubble.
Minä ajattelin: "Olen varuillani, etten syyllisty puheissani syntiin. Minä sinetöin suuni, pysyn vaiti, kun jumalattomia on paikalla." Niin minä pidin suuni kiinni, olin mykkänä, minä vaikenin, mutta turhaan: tuskani vain yltyi. Sydämeni oli kuin tulessa, huokaukseni olivat kuumat kuin liekki. Minun täytyi avata suuni ja puhua. Herra, anna minun muistaa, että elämäni päättyy, että päivilleni on pantu määrä. Opeta minua ymmärtämään, kuinka katoavainen minä olen! Ps.39: 2-5.

Ensimmäinen askel kaltoin kohtelusta irrottautumiseksi - on sitten kyseessä seksuaalinen hyväksikäyttö tai fyysinen, sanallinen tai tunteita loukkaava pahoinpitely - on kertoa siitä jollekulle, joka voi auttaa pääsemään vapaaksi piinasta.

Jeesus sanoi: totuus tekee teistä vapaita (Joh.8:32). Vapaus tulee, kun avaudut ja myönnät jollekin toiselle ihmiselle kokevasi kipua.

Eräässä tutkimuksessa, joka tehtiin 10 maassa, todettiin, että 55-95 prosenttia naisista, joita heidän kumppaninsa kohtelivat kaltoin parisuhteessa, eivät olleet koskaan kertoneet asiasta kenellekään, ja miehet vielä todennäköisemmin jättävät kertomatta ja hakematta apua.

Pahoinpitelyä sanotaan hiljaiseksi epidemiaksi, sillä se on monissa avioliitoissa se virtahepo olohuoneessa, josta kukaan ei halua puhua. Ihmiset kärsivät hiljaa.

Raamatun henkilöistä kuningas Daavid ymmärsi muita paremmin tätä kaltoin kohtelua. Hän oli se kuningas, joka kirjoitti suuren osan psalmeista, ja joka myös kärsi suuren osan elämästään erilaisesta huonosta kohtelusta, sillä hänellä oli vihollisia, jotka halusivat loukata, tappaa, pahoinpidellä, parjata ja pilkata häntä - tehdä kaikenlaista pahaa hänelle.

Psalmeissa on yli sata kohtaa, joissa Daavid kertoo kokemistaan loukkauksista, pettymyksistä ja vihastaan, joka kohdistui hänen vihollisiinsa. Hän käyttää sanaa "vihollinen" lähes sata kertaa Raamatussa. Hän puhuu kaikenlaisesta kaltoin kohtelusta, jota hänen niskaansa kaadettiin.

Yksi asia, josta Daavid antaa meille esimerkin, on tämä: älä pidä sitä sisälläsi. Psalmissa 39 Daavid selittää, mitä tapahtui, kun hän yritti pitää vaikeutensa salassa: Minä olin vaiti, olin ääneti, en puhunut siitä, mikä hyvä on; mutta minun tuskani yltyi. Minun sydämeni hehkui minun rinnassani; kun minä huokailin, syttyi minussa tuli, ja niin minä kielelläni puhuin. Herra, opeta minua ajattelemaan loppuani, ja mikä minun päivieni mitta on, että ymmärtäisin, kuinka katoavainen minä olen. Ps.39:2-5 KR33.

Tässä on klassinen reaktio kaltoin kohteluun. Daavid pelkäsi puhua siitä vihamiestensä kuullen, mutta vaikeneminen teki siitä vain pahempaa. Niin minä pidin suuni kiinni, olin mykkänä, minä vaikenin, mutta turhaan: tuskani vain yltyi.

Jos koet jotain vastaavaa juuri nyt, haluan sinun tietävän, että Jumala välittää sinusta paljon. Minäkin välitän sinusta. Ja toivoa on. Sinun ei ole pakko jäädä tuohon tuskan, huolien ja pelon kierteeseen.

Mutta ensin sinun täytyy lopettaa vaikeneminen. Sinun täytyy avata suusi ja kertoa asioista jollekin henkilölle, johon luotat. Sinun täytyy tuoda nuo vaikeat asiat valoon, jotta Jumala voi alkaa johdattaa sinua kohti parantumista.

Mieti näitä:
  • Mitä merkkejä tunteiden loukkaamisesta jää? Miten voisit olla avuksi kärsivälle ystävälle?
  • Miksi luulet, että monet kaltoin kohtelua kärsineet kokevat vaikeaksi ottaa vastaan Jumalan rakkautta?
Rick Warren

Copyright © Rick Warren 2013. Julkaistu luvalla. Alkuperäisen artikkelin lähteenä käytetty verkkosivustoa: Purpose Driven/Daily Hope

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti